INTERNET I LES SEVES POSSIBILITATS

PROPOSTES METODOLÒGIQUES D'UTILITZACIÓ DE LES TIC A LES AULES

EL CORREU ELECTRÒNIC

El correu electrònic ja forma part de la nostra vida. És una eina imprescindible que utilitzam tant a nivell personal per intercanviar informació amb familiars, amics, coneguts. Com també per qüestions de feina. Enviar i rebre informacions de la nostra empresa, arxius, imatges,.....La qual cosa permet poder treballar des de casa.

I a l'escola?

L'escola hauria de donar a conèixer als alumnes aquesta eina. És molt necessari que els fillets i filletes aprenguin a gestionar i utilitzar de forma normal i quotidiana un compte de correu electrònic per tal de rebre, enviar i compartir informació amb el tutor i els seus companys.

Aquesta eina pot ser de gran ajuda quan es treballa des de casa o quan els ordinadors que utilitzen els alumnes no estan integrats en un domini. El correu electrònic en aquest cas és una eina més, per enviar i compartir informació.

Normes de seguretat

  • Els pares/mares o en el cas tutors legals dels alumnes haurien de firmar el consentiment perque els seus fills/es puguin obrir i gestionar un compte de correu electrònic que estarà destinat exclusivament al treball escolar.

  • Crear comptes de correu genèriques evitant donar dades personals dels alumnes.

  • Els alumnes s'han de comprometre a fer-ne un bon ús d'aquesta eina. I utilitzar aquest compte de correu exclusivament per a tasques escolars encomenades pel professorat.


EL XAT

El xat és una eina d'internet que permet als usuaris a comunicar-se en temps real a través de missatges escrits. Aquests intercanvis de comunicació es donen en espais web (xats) públics o bé privats.


ELS FÒRUMS

Els fòrums representen una altra manera de comunicació. Són una espècie de taulons d'anuncis on els usuaris deixen els missatges escrits com un tema de debat i els demés usuaris poden contestar amb altres missatges.

Aquesta eina pot ser molt interessant a nivell educatiu dins un entorn virtual, per exemple un moodle. El fòrum permet intercanviar opinions sobre un article, un escrit, coordinar activitats, ....

 

LES EINES 2.0

La xarxa d'internet ha anat evolucionant amb el pas del temps. En un principi els usuaris eren simples espectadors. La xarxa estava formada per multitud de pàgines web estàtiques que donaven informació als usuaris. Per poder crear una pàgina web era necessari tenir uns coneixements d'informàtica, no estaven a l'abast de qualsevol persona.

La web 2.0 ha sorgit com una evolució de la que seria la web 1.0. Però amb una filosofia molt diferent. Els usuaris ara ja no són símplement espectadors, consumidors d'informació. Sinó que ara qualsevol persona pot aportar informació. La pot compartir amb altres usuaris, gràcies a les anomenades eines 2.0. Pàgines web que permeten a qualsevol usuari que no tengui massa formació, sense haver d'instal.lar programari al seu ordinador, tant sols creant-se un compte d'usuari pot aportar la seva pròpia informació a la xarxa i compartir.la amb els altres usuaris. Per exemple poder-se crear un lloc web on fer els seus escrits, penjar les seves fotos, vídeos, etc...



 

ELS BLOCS

Els blocs es poden considerar una de les eines 2.0 més exteses i conegudes. En un principi els blocs es van utilitzar com a diari digital. Per expressar les opinions, notícies, experiències,...... Però també tenen un gran potencial educatiu si se'n fan un ús adequat.

Els blocs poden servir als professors per donar a conèixer a altres companys les seves experìencies dins les aules. Recursos web interessants. Inquietuds, .....

Bloc de i per a mestres:

per exemple:

http://carmebarba.wordpress.com/


Però a més, els blocs són un recurs realment interessant quan són els alumnes els que hi participen. A continuació podeu veure alguns exemples de blocs força interessants:


Bitàcola de classe:

http://classeitic.blogspot.com/

Bloc d'aula on la mestra tutora va deixant recursos perquè els alumnes puguin seguir treballant també des de casa. Els alumnes també intervenen exposant la seva opinió i comentaris.


Bloc de continguts d'àrea:

http://angles3456.blogspot.com/

En aquest bloc la mestra especialista d'anglès utilitza els seu bloc per recullir els recursos que després emprarà a les seves classes. També serveix per enregistrar activitats a través de fotografies, vídeos, que han duit a terme a l'aula. I perquè els alumnes puguin recordar i practicar des de casa les activitats que han fet a la classe d'anglès.


Notícies de classe:

http://classedesesformigues.blogspot.com/

Els mateixos alumnes escriuen al bloc les notícies de la classe. Explicant les activitats, sortides, projectes que duen a terme a l'aula. És un recurs molt interessant per treballar la lectoescriptura i amb alumnes de totes les edats. En aquest bloc són alumnes de cinc anys. A més aquest tipus de bloc també serveixen perquè els alumnes puguin explicar des de casa als seus pares les activitats que fan a l'escola.


Diari d'aula:

http://diaridaulacinque.blogspot.com/

En aquest bloc els alumnes de cinqué de forma rotatòria van escrivint un diari d'aula. Resulta molt interessant per treballar l'escriptura i també perquè són els mateixos alumnes els que creen les entrades i són protagonistes del bloc.


Projecte col.laboratiu:

http://exploradorsprimercicle2010.blogspot.com/

Un bloc també pot servir com a espai de trobada de les activitats que duen a terme els alumnes i escoles que participen en un projecte col.laboratiu.

 



COM PODEM CREAR EL NOSTRE PROPI BLOC


En aquesta adreça es pot veure com crear un bloc pas a pas:


http://www.ayuda-internet.net/tutoriales/manual-blog-blogger/manual-blog-blogger.html

 

 

Icono IDevice RECURSOS ADDICIONALS
Icono IDevice ACTIVITAT D'ENTREGA OBLIGADA 1

Aquí també podeu veure diferents reculls de blocs:

Arxipèlag de Blocs. Recopilació de diferents blocs educatius de les Illes Balears

Planeta Educativo.

 


Després d'haver llegit la documentació d'aquest tema i haver examinat diferents tipus de blocs, fes un comentari a algun bloc que trobis interessant.

Quan ho hagis fet, fes una captura de pantalla (tecla Impant Pet Sis)del comentari fet i aferra-la a un programa gràfic (Gimp, openoficce impres, paint...). Guarda-la en format jpg i tramet aquesta imatge a través de l'apartat de tasques.

Recorda que un cop hagis enviat l'activitat,has d'enviar un missatge de correu intern al tutor/a per notificar el lliurament de l'activitat. Espera l resposta abans de tornar a enviar una nova activitat.

Hauries d'enviar alguna cosa semblant a aquesta imatge:

 


 



LES WIKIS

Són espais web que permeten als seus usuaris editar el contingut. Poden afegir, borrar o modificar aquesta pàgina web. Un exemple de wiki és la wikipèdia.

Les wikis poden ser de gran utilitat a l'escola per dur a terme projectes col.laboratius, coordinar activitats, compartir continguts, etc...

Podem trobar llocs web que ens permeten crear i ubicar les nostres wikis. Per exemple: wikispaces


LES XARXES SOCIALS


Les xarxes socials són llocs web on els seus usuaris poden relacionar-se de diferents maneres. Missatges, xats, compartint fotos, vídeos, etc.... Hi ha moltes xarxes socials a la web. Les més conegudes facebook, my space,....


Exemples de més eines 2.0


BLOGGER

- En pocs minuts pots crear el teu propi bloc

TUTORIAL CREACIÓ DE BLOCS

AUTHORSTREAM

-Puja presentacions (power point) a la web i crea un còdig per poder-les inserir a una web o a un bloc.

-Galeria de presentacions (permet compartir amb altres usuaris)

TUTORIAL AUTHORSTREAM

GOEAR

-Puja música/veu a la web i crea un còdig per poder-la inserir a una web o a un bloc.

-Galeria de música (permet compartir amb altres usuaris)

TUTORIAL GOEAR

SLIDE

- Crea àlbums d'imatges i genera un còdig per poder-los inserir a una web o a un bloc.

TUTORIAL SLIDE

VOKI

- Permet crear un personatge animat al qual se li posa veu i a través d'un còdig es pot inserir a una web o bloc.

TUTORIAL VOKI

UN ALTRE TUTORIAL

GENERADOR RECURSOS

- Generador de recursos online: puzzles, exercicis, llibres digitals, webquests, caceres del tresor, targes de bingo, .........

 

DROPBOX

- Disc dur virtual. Permet penjar a la web tot tipus de documents als quals es pot accedir des de qualsevol ordinador amb conexió a internet.

TUTORIAL DROPBOX

ONE TRUE MEDIA

- Editor de vídeos online

TUTORIAL ONE TRUE MEDIA

GOOGLE MAPS

- Crea els teus propis mapes i itineraris. Permet compartir-los amb altres usuaris i poder accedir des de qualsevol ordinador amb conexió

TUTORIAL GOOGLE MAPS

GOOGLE DOCS

- Permet crear documents que queden penjats a la xarxa amb la qual cosa es pot accedir des de qualsevol ordinador amb conexió. A més aquests documents es poden compartir i editar conjuntament amb altres usuaris.

TUTORIAL GOOGLE DOCS

GOOGLE SITES

- Pots crear una pàgina web de forma fàcil i senzilla que a més et permet emmagatzemar arxius. Aquesta pàgina pot ser editada de forma conjunta per vàries persones (tipus wiki)

TUTORIAL GOOGLE SITES

BITSTRIPS

- Eina per crear còmics en línia

TUTORIAL BITSTRIPS 1

TUTORIAL BITSTRIPS 2

LIVESTREAM

- Permet crear el teu propi canal de televisió

TUTORIAL LIVESTREAM

ISSUU

- Transforma els teus documents pdf, word,... en una revista digital

TUTORIAL ISSUU

KEEPVID

- Eina que et permet fàcilment decarregar al teu ordinador, qualsevol vídeo que està a la xarxa.

TUTORIAL KEEPVID

SCRIBD

- Permet incrustar documents (pdf, word,...) al teu bloc o pàgina web.

TUTORIAL SCRIBD

MIXPOD

- Amb aquest eina pots crear una llista de cançons per escoltar-les des del teu bloc, facebook, .....

TUTORIAL MIXPOD

WIKIPEDIA

- Enciclopèdia online creada amb les aportacions de qualsevol usuari de la xarxa.

TUTORIAL WIKIPEDIA

YOUTUBE

- Et permet visualitzar, pujar i compartir vídeos

TUTORIAL YOUTUBE

FLICKR

- Pots crear àlbums de fotos i compartir-los amb altres usuaris

TUTORIAL FLICKR

WIKISPACES

- Permet crear un lloc web on els usuaris poden editar els continguts.

TUTORIAL WIKISPACES


APLICACIONS DIDÀCTIQUES PER TREBALLAR A TRAVÉS D'INTERNET

LES CACERES DEL TRESOR

Les caceres del tresor tenen com a objectiu que els alumnes aprenguin a cercar informació a la xarxa a través d'una recerca guiada .

El professor proposa una sèrie d'activitats didàctiques on l'alumne ha de resoldre unes preguntes visitant unes pàgines web cercades prèviament pel professor.

D'aquesta manera evitam que els alumnes perdin el temps cercant en la infinitat de pàgines que els ofereix el cercador. El professor fa de guia ajudant als seus alumnes a fer les primeres passes en la recerca d'informació a la xarxa.

Les caceres del tresor ajuden que els alumnes vagin adquirint habilitat en la cerca, anàlisi i ús de la informació millorant la seva competència digital.

En tota cacera del tresor com a cloenda es formula la “gran pregunta” que per poder-la respondre és necessari haver reflexionat i arribat a una conclusió després de resoldre totes les qüestions que se li han plantejat.

En tot aquest procés el professor ha tingut la feina prèvia de preparar l'activitat. Mirar de formular una sèrie de preguntes motivadores que impliquin haver de cercar informació a la xarxa. I també seleccionar els llocs web adequats on els alumnes puguin trobar aquesta informació. Durant les activitats la seva funció és d'acompanyament per tal que siguin els mateixos alumnes els protagonistes del seu propi aprenentatge.

Com es pot elaborar una cacera del tresor


Apartats d'una cacera del tresor:

a.- Títol, autor, i nivell educatiu

b.- Introducció per tal de motivar als alumnes

c.- Llistat de preguntes que els alumnes han d'anar investigant per la xarxa consultant les pàgnies web que proposa el professor

d.- Gran pregunta.

e.- Avaluació

Per fer una cacera del tresor necessitam un espai web que es pot crear a través de:

-Una plantilla que podem trobar a: http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/index.htm

 

En aquesta adreça a més també trobareu molts d'exemples de caceres del tresor:http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/clasi.htm

 

Podem crear caceres a partir de:

- Un generador de caceres del tresor: http://www.aula21.net/cazas/ajuda.htm

- A través d'un bloc

- Crear un espai web a través de google sites


LES WEBQUESTS


El terme de webquest va ser utilitzat per primera vegada l'any 1995 per Bernie Dodge en un curs de capacitació de mestres.

La definició de webquest podria ser la següent:

Una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats."
Definició consensuda a les segones jornades de Webquest (2006)


Les webquests segueixen una estructura on es poden veure els següents apartats:


APARTATS DE LES WEBQUESTS:

Introducció:
(Objectiu: la motivació dels alumnes)
Text curt que prepara i motiva als alumnes per dur a terme una tasca. Proper als interessos dels alumnes i el més real possible. És un enigma, un problema, una situació que reclama l'ajuda dels alumnes per poder-lo solucionar.

Tasca:
(Producte que han d'aconseguir els alumnes)
Resolució d'un problema, activitat final que possibilita la resolució de la situació incial que ens han plantejat després d'haver fet una sèrie d'investigacions i activitats prèvies.

Procés:
(Passes prèvies a la resolució de la tasca)
Una sèrie d'exercicis i activitats que han de dur a terme els alumnes de forma cooperativa per tal d'aconseguir la tasca. Dins aquest apartat també vénen inclosos els recursos web que necessitarem per anar fent els exercicis i activiats.
Es distribuiran les activitats en diferents grups de feina. Cada grup asumirà un rol especialitzat que treballarà en una àrea en concret i que ajudarà a la resolució o la consecució de la tasca final. Cada alumne forma part d'un grup que desenvoluparà un rol d'especialista que amb les seves activitats cooperen per resoldre el problema o tasca que s'ha plantejat.
Aquests rols han de ser el més reals possible. Apropant-se als requeriments professionals de la societat actual.

Avaluació:
(la rúbrica d'avaluació)
Valoració qualitativa del producte creat per l'alumne.
Els diferents ítems que apareixen a la rúbrica estan en consonància amb els objectius que s'havien plantejat per tal d'aconseguir la tasca. De quina manera i com s'han realitzat les activitats. Quin grau d'implicació i interès han demostrat els alumnes a l'hora de fer les activitats.

Conclusió:
En aquest apartat es resol el problema que es presentava a la introducció. Gràcies a la feina realitzada pels diferents grups d'alumnes s'aconsegueix resoldre la situació. I al mateix temps motiva als alumnes a aprofundir en el tema que tracta la webquest.

Crèdits:
Referència a totes les fonts i recursos utilitzats.

Proposta didàctica:
Objectius, competències bàsiques, continguts, metodologia i seqüenciació i explicació de les activitats que es proposen a la webquest.


 

Mapa conceptual realitzat per Dolors Pons Borrás

 

 

“La Comunitat Catalana de Webquests”

L'any 2001 un grup d'ensenyants interessats ens la informàtica educativa van crear un grup de treball que es convertiria en una associació anomenada “Comunitat Catalana de Webquests” que tenia com a finalitat donar a conèixer les webquests a Catalunya.

Amb el temps, de la mà de Jordi Adell, un dels precursors d'aquest grup de treball, les webquests es donen a conèixer a través dels ceps a professors/es d'altres comunitats autònomes.


Aquesta és l'adreça de l'associació:

http://sites.google.com/site/webquestcathome/

 

 

A la seva base de dades : http://webquest.xtec.cat/enlla/

trobam un recull molt interessant de webquest classificades per diferents nivells educatius i temàtiques.

 


 

A les Illes Balears també hi ha mestres que s'han interessat per les webquests.

S'han donat a conèixer a través dels CEP i els cursos a distància de la weib. I a la seva pàgina de recursos podem trobar un recull també molt interessant:

http://weib.caib.es/Recursos/webquest/recull_.htm


Com podem crear la nostra pròpia webquest

Les webquests es creen a través d'una pàgina web. I el mateix Bernie Dodge ha penjat a la xarxa gran quantitat de plantilles que de forma fàcil i senzilla es poden editar a través d'un programa editor de pàgines web (oppen office, front page, dreamweaver, Nvu, word,....)

En aquesta adreça podeu trobar tutorials, plantilles i generadors de webquests:

http://weib.caib.es/Formacio/distancia/Material/webquest/webquest_html/eines.htm

Icono IDevice RECURSOS ADDICIONALS
Com fer una cacera del tresor de Lourdes Domenech Cases

Taller de caceres i webquest de Maria del Mar Lluelles Perera

Aprenentatge per descobriment Alicia Segovia

Internet en el aula: a la caza del tesoro (Article publicat a Edutec.Revista Electrònica de Tecnologia Educativa, núm. 16) Jordi Adell

Cazas de tesoros (característiques i exemples). Aula Tecnològica Siglo XXI


Icono IDevice ACTIVITAT D'ENTREGA I PARTICIPACIÓ OBLIGADA 2

Després d'haver vist què són les caceres del tresor, passarem a veure'n una amb deteniment.

Tria una d'aquestes quatre caceres adreçades a tercer cicle de Primària:

Treballem els contes de Maria del Mar Lluelles Perera

El Quixot d'Emili Escolà

Els vertebrats a Menorca de Gertrudis Carreras Pons

L'aparell locomotor de Francisco Fernández

 

Navega i interactua amb la cacera. Intenta respondre a les diferents preguntes que planteja i llavors reflexiona com pots aprofitar aquest recurs a la teva activitat docent.

Quins avantatges hi veus?

Quins incovenients?

Creus que és molt difícil crear una cacera? i adaptar-ne una?

Redacta un document de text i envia'l a través de l'apartat de tasques al tutor/a.  Enganxa també la teva reflexió al fórum corresponent per començar un debat amb la resta dels participants del curs. Comenta almenys una de les aportacions dels teus companys.

Recorda que un cop hagis enviat l'activitat, has d'enviar un missatge de correu intern al tutor/a per notificar el lliurament de l'activitat. Espera la resposta abans de tornar a enviar una nova activitat.


Este artículo está licenciado bajo Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License

Projectes Col.laboratius Fad Illes Balears