Portada



UD: L'energia - transversal

Nivell: 4t ESO / 1r batxiller

Assignatura: Física i química


La fàbrica de l'aigua !!!





















Autor: Moisès Pons Marquès

mpons20@yahoo.es

Data creació: 17-11-06



Inici

Introducció

Tasca

Procés

Avaluació

Conclusió

Crèdits

Guia didàctica


Introducció




- Ja hi comença a haver borinot, va exclamar el regidor d'aigua i sanejament de l'Ajuntament .

- La gent no sap que vol! - exclamà l'alcalde – ho volen tenir tot i això no pot ser. Feina, benestar, aigua de bona qualitat, .... , però sense consumir territori. Això és impossible!!

La polèmica estava servida. El dia anterior l'alcalde s'havia reunit amb un equip de tècnics per tal d'encarregar un estudi sobre la instal·lació d'una dessaladora al municipi.

Els grups ecologistes no tardaren ni cinc minuts a oposar-se al projecte.

- Cada any més hotels, més turistes, més carreteres, més contaminació..., on acabarem? - el president de l'associació local estava fora de si – però bé, si no es fa la dessaladora impedirem de rebot la construcció de nous hotels, ja que no disposaran de l'aigua necessària.



S'arribarà a un consens?





Inici

Introducció

Tasca

Procés

Avaluació

Conclusió

Crèdits

Guia didàctica

TASCA



Per tal d'exposar cada un les seves idees a la ciutadania, l'ajuntament i l'associació ecologista s'han avingut a realitzar un col·loqui obert.

Alcalde: - No saben amb qui parlen aquests ecologistes,..., els nostres tècnics els deixaran en evidència. Preparareu un informe exhaustiu que inclourà les següents parts:

1 – Part científica: haurà d'incloure tota la informació científica que considereu necessària per a realitzar el projecte (reaccions físiques i químiques, energia necessària, producció obtinguda, rendiment, distribució)

2- Part social: estudi sobre les necessitats d'aigua de la nostra població (consums d'aigua, tipus de consum, avantatges de les dessaladores, necessitat del creixement econòmic).

El President de l'associació ecologista pensava diferent:

- Segurament la majoria del poble estarà d'acord amb nosaltres, però així i tot ho haurem de preparar bé. Redactarem un informe destacant els inconvenients de les dessaladores i explicant les mesures alternatives que es poden adoptar per consumir menys aigua.

Tan l'alcalde com el president de l'associació ecologista saben que tan important serà el col·loqui com la notícia que en faci el reporter del diari local sobre el projecte. No varen tardar gaire en fer-li una telefonada. Les dues telefonades varen anar més o menys així:

- Bon dia estimat company, ja saps que aquest projecte és molt important (o nefast) pel poble. Espero que facis una bona feina i que siguis conscient que estem els dos al mateix vaixell.

Inici

Introducció

Tasca

Procés

Avaluació

Conclusió

Crèdits

Guia didàctica

Procés



Escolliu el vostre personatge:



El científic El sociòleg L'ecologista El reporter













Els tres primers hauran de realitzar una presentació en Powerpoint per poder-ho presentar als ciutadans en una taula rodona que s'espera multitudinària. S'hi hauran d'incorporar fotografies i/o esquemes. No s'ha de fer pesat pels oients.

El reporter realitzarà un reportatge en un processador de textos sobre el projecte.




Inici

Introducció

Tasca

Procés

Avaluació

Conclusió

Crèdits

Guia didàctica

El científic



La presentació inclourà almenys les següents dades : reaccions físiques i químiques de la dessalació, energia necessària, producció obtinguda, rendiment. Si hi ha diverses opcions, el científic n'haurà de triar una i explicar la seva tria.



Recursos:

http://hispagua.cedex.es/documentacion/suplementos/desaladoras.htm

http://es.wikipedia.org/wiki/Desaladora

http://revista.consumer.es/web/es/20040901/pdf/medioambiente.pdf

http://www.mma.es/secciones/agua/programa/desalacion.htm



Video aqua: http://video.yahoo.com/video/profile?yid=digitaldigital10

Video ministra: http://es.news.yahoo.com/videos/medio-ambiente-propone-gravar-consumo-agua-mayor-60-litros-persona.html



Les fotografies les pots trobar utilitzant qualsevol cercador amb l'opció de cerca d'imatges





Tornar



El sociòleg



La presentació inclourà almenys les següents dades : les necessitats d'aigua de la nostra població, tipus de consum, avantatges de les dessaladores, necessitat del creixement econòmic.



Recursos:

http://revista.consumer.es/web/es/20040901/pdf/medioambiente.pdf

http://www.ine.es/prensa/np382.pdf

http://www.20minutos.es/noticia/167404/0/gravar/consumo/agua/

http://www.lenntech.com/espanol/FAQ-agua-potable.htm



Video aqua: http://video.yahoo.com/video/profile?yid=digitaldigital10

Video ministra: http://es.news.yahoo.com/videos/medio-ambiente-propone-gravar-consumo-agua-mayor-60-litros-persona.html



Les fotografies les pots trobar utilitzant qualsevol cercador amb l'opció de cerca d'imatges



Tornar

L'ecologista



La presentació inclourà almenys les següents dades : els inconvenients de les dessaladores i les mesures alternatives que es poden adoptar per consumir menys aigua.



Recursos:

http://www.eurosur.org/CONSUVEC/contenidos/Consejos/serv_dom/agua/ahorro_agua/PAgua.html

http://www.20minutos.es/noticia/167404/0/gravar/consumo/agua/

http://www.gobmallorca.com/comuni/com2003/030203.htm

http://www.greenpeace.org/espana/campaigns/aguas/impactos-de-la-mala-gesti-n-de/desalaci-n-una-alternativa-co

http://www.depana.org/noticiari/noticia55.html



Video aqua: http://video.yahoo.com/video/profile?yid=digitaldigital10

Video ministra: http://es.news.yahoo.com/videos/medio-ambiente-propone-gravar-consumo-agua-mayor-60-litros-persona.html



Les fotografies les pots trobar utilitzant qualsevol cercador amb l'opció de cerca d'imatges



Tornar

El reporter



El reporter realitzarà un reportatge en un processador de textos sobre el projecte. Inclourà una petita introducció del projecte i una entrevista als defensors i opositors al projecte. Les preguntes hauran de ser d'interès pels ciutadans, volem que llegeixin l'article. Al final hi haurà una conclusió. El reporter haurà de ser objectiu i imparcial.



Recursos:

http://html.rincondelvago.com/entrevista-periodistica_1.html

http://www.elpais.es/articulo/reportajes/Desaladoras/fabricas/agua/elpdomrpj/20050731elpdmgrep_5/Tes/



Video aqua: http://video.yahoo.com/video/profile?yid=digitaldigital10

Video ministra: http://es.news.yahoo.com/videos/medio-ambiente-propone-gravar-consumo-agua-mayor-60-litros-persona.html



A més d'aquests recursos el reporter hauria de fer una ullada als recursos que utilitzaran els altres personatges, per tal de disposar de la màxima informació.



Les fotografies les pots trobar utilitzant qualsevol cercador amb l'opció de cerca d'imatges






Tornar



















Avaluació





Treball escrit: Power Point

Aspectes

1 – Baix

2 – Mitjà

3 - Alt

Nota

Anàlisi de la informació

Us heu conformat amb informacions superficials i resums generals. No hi ha hagut una feina de recerca.

La documentació és correcta, les dades presentades són suficients.


El treball està molt ben documentat, contrasta dades de fonts diverses.


Elaboració

La feina s’ha limitat a retallar i enganxar fragments dispersos


Les dades no acaben de tenir un enfocament personal. Les fonts no estan del tot ben fusionades.

La fusió de les dades és exquisida. Heu reelaborat la informació sota un prisma totalment personal


Qualitat tècnica

El domini del programa Power Point és pobre. Es limita a col·locar imatges i redactar quadres de text.


S’han treballat algunes transicions de diapositives, i s’ha volgut experimentar amb el programa, anant més enllà de la simple acumulació de diapositives.

S’han col·locat transicions i animacions. El ritme de la projecció és molt satisfactori.



Estètica

Estètica descuidada, improvisada.


El disseny és correcte, i prou. S'han fet servir les eines de format més elementals.


Estètica depurada, elegant, uniforme, cuidada fins a l’últim detall. Alineacions dels objectes, definicions de les imatges, atributs del text…


Ortografia i gramàtica

Hi ha més de 10 errors de ortografia puntuació o gramàtica a la redacció final.

Hi ha entre 1 i 5 errors de ortografia, puntuació o gramàtica a la redacció final

No hi ha errades de ortografia, puntuació o gramàtica a la redacció final.












Treball escrit: reportatge





Aspectes

1 – Baix

2 – Mitjà

3 - Alt

Nota

Introducció

Heu introduït el tema de forma molt superficial.


La documentació és correcta, les dades presentades són suficients.


La introducció està molt ben documentada, inclou dades de fonts diverses.



Qualitat de les preguntes

Les preguntes són molt senzilles i òbvies.


Les preguntes són correctes. No obstant l'entrevista no és prou atractiva pel lector.

Les qüestions plantejades són d'interès pels lectors i permeten la contrastació d'opinions diferents.



Conclusió

Conclusió poc elaborada.


Conclusió correcta, resumeix les preguntes formulades. Es nota certa parcialitat per part del periodista.


La conclusió és imparcial i ajuda a que els lectors es puguin crear una opinió sobre el tema.



Ortografia i gramàtica

Hi ha més de 10 errors de ortografia puntuació o gramàtica a la redacció final.

Hi ha entre 1 i 5 errors de ortografia, puntuació o gramàtica a la redacció final

No hi ha errades de ortografia, puntuació o gramàtica a la redacció final.





Inici

Introducció

Tasca

Procés

Avaluació

Conclusió

Crèdits

Guia didàctica

Conclusió



Estimats estudiants, en aquesta Webquest heu agafat una sèrie de rols que existeixen a la realitat i hem tractat un tema actual de debat.

Heu pogut comprovar que a la vida real es prenen certes decisions que no són del gust de tothom però que acaben afectant a tota la societat. Amb el temps es veu si aquestes decisions han estat o no correctes.

No obstant és important saber valorar l'opinió de cada sector i no menysprear els arguments contraris.

Us animo a que inclogueu un resum del treball realitzat a la web del centre, per tal de difondre les tasques realitzades.





Inici

Introducció

Tasca

Procés

Avaluació

Conclusió

Crèdits

Guia didàctica



Crèdits



Aquesta Webquest ha estat creada per en Moisès Pons dins del curs “Webquest: una eina per treballar amb internet a l'aula”.

He d'agrair el suport de la tutora del curs, Antònia Beltran Coll, que m'ha ajudat a millorar la proposta (http://www.telefonica.net/web2/antoniabc/).

També agraïria que m'enviéssiu comentaris sobre la Webquest: mpons20@yahoo.es.







Inici

Introducció

Tasca

Procés

Avaluació

Conclusió

Crèdits

Guia didàctica







Guía didàctica



Introducció

Aquesta webquest és de l'àrea de Física i Química i està prevista pels alumnes d'ESO i Batxillerat.

Coneixements previs

Els alumnes hauran de tenir coneixements bàsics a nivell d'usuari d'informàtica i de navegació per internet. També és necessari que els alumnes coneguin conceptes bàsics sobre la conservació de l'energia i la seva transformació.

Objectiu

Aquesta WebQuest està plantejada com un complement de les unitats didàctiques d'energia (tan a ESO com a 1r de Batxiller) de l'assignatura de Física i Química.



Objectius curriculars



Competències TIC a assolir



Organització dels alumnes

Els alumnes s'agruparan en grups de quatre. Cada un agafarà un d'aquests rols:

  1. Científic

  2. Sociòleg

  3. Ecologista

  4. Reporter

A partir de la informació examinada, cada un haurà de desenvolupar un treball escrit on plasmarà la seva postura sobre el tema que està en discussió.



Material previst



Durada prevista

La durada prevista és de cinc sessions.





Inici

Introducció

Tasca

Procés

Avaluació

Conclusió

Crèdits

Guia didàctica