Recursos educatius

Guia pràctica amb recomanacions d'actuació per als centres educatius en els casos d'alumnes amb TDAH
Trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat

El Trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat (TDAH) és un trastorn d'origen neurobiològic que afecta aproximadament al 5% de la població en edat escolar.

Es caracteritza pels símptomes de desatenció (incapacitat de resistir-se a estímuls irrellevants, la qual cosa dificulta la seva concentració durant molt temps i, per tant el manteniment del “treball consistent” en una tasca, per un període de temps més o menys llarg), hiperactivitat (alt nivell d'activitat motora) i impulsivitat (dificultat d'autocontrol en les seves emocions, pensaments i conductes), que es presenten amb major intensitat i freqüència del que s'espera per la seva edat i nivell de desenvolupament, de tal manera que interfereixen negativament en el seu aprenentatge i/o comportament.

Aquesta guia pràctica es fonamenta, per una part, en les recomanacions de la comunitat científica respecte a la importància d'adaptar el sistema metodològic d'ensenyament/aprenentatge a les necessitats dels alumnes amb TDAH per tractar de garantir el seu adequat desenvolupament i aprenentatge i, per una altra, en les sol·licituds d'ordre pràctic dels pares de nins afectats per aquest trastorn, i en les peticions del professorat i dels mateixos centres educatius.

Imatge Guia pràctica TDAH

Aquestes recomanacions i mesures metodològiques (adaptacions d'accés) tenen com a objectiu que l'alumne amb TDAH progressi en el seu desenvolupament personal i acadèmic i, fins i tot, poden ser útils per millorar el rendiment de la resta d'alumnes.

Els objectius d'aquesta guia pràctica són:

  • Ajudar a aconseguir l'adequació dels procediments d'ensenyament/aprenentatge a les necessitats de l'alumne amb TDAH i tractar de reduir algunes de les barreres més significatives que pot haver-hi en l'actual sistema metodològic d'ensenyament/aprenentatge.

  • Sensibilitzar els centres docents de la importància de flexibilitzar l'organització general per poder adaptar-se a les necessitats dels alumnes amb TDAH.

  • Procurar millorar el rendiment acadèmic dels alumnes amb TDAH, adaptant el sistema d'avaluació, no en els continguts curriculars, però sí en el format i en l'execució.

  • Facilitar l'accés als coneixements, millorar el rendiment acadèmic, la competència i inclusió, i en definitiva, el desenvolupament integral de l'alumne amb TDAH.

  • Tractar d'afavorir, mitjançant l'acció educativa, el bon pronòstic en l'evolució del Trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat, millorar l'estat emocional de l'alumne amb TDAH i prevenir el risc de fracàs escolar.

  • Contribuir al bon funcionament dels centres escolars i beneficiar en la mesura possible la funció educativa i la feina del professor.

Guia pràctica amb recomanacions d'actuació per als centres educatius en els casos d'alumnes amb TDAH 495 kb Guia pràctica TDAH. PDF


Escut de la CEC escut de STILL